De langste rit van 2023

Elk jaar onderneem ik een langere rit.
Dit jaar ben ik naar Dinant (en terug) gereden. Een rit van 204 km. en 900 hm. In Hoegaarden volg ik de RAVeL route 2 (de vroegere spoorlijn 142) richting Namen. In Namen neem ik de Maas route naar Dinant. In Dinant rijd ik nog even door richting de Franse grens. Op een 10-tal km. van de grens kan je nog een oud kasteel met een prachtige tuin bewonderen. Toch wel de moeite om nog even verder dan Dinant te rijden.

Chateau de Freÿr

Ik heb het kasteel in 2020 ontdekt wanneer ik met de fiets naar Lourdes ben gereden. Toen ben ik daar ook gepasseerd maar ik ben er toen niet gestopt. 

Het kasteel van Freÿr is gelegen in het gelijknamige dorp Freÿr in de gemeente Hastière in de Belgische provincie Namen. Vanwege de Franse tuinen noemt men het ook wel een klein Versailles.Het is een oorspronkelijk renaissancekasteel, uitgebreid in de 18e eeuw, dat vroeger de residentie was van hertogen en hun koninklijke gasten. Het heeft tuinen met onder andere sinaasappelbomen. De meer dan driehonderd jaar oude oranjerie is de oudste van de Lage Landen. (Info Wikipedia)

Langs de weg enkele mooie foto's van het kasteel genomen en vervolgens ben ik dan terug naar Dinant gereden. Daar ik heb dan een terrasje gedaan om de nodige suikers op te doen om dan vervolgens via de Maaskant terug richting Namen te rijden. Op de terugweg nog enkele foto's genomen. Oa. van nog een ander kasteel en van de Citadel van Namen.



Eenmaal terug in Namen, de RAVeL route opgezocht om zo terug naar Hoegaarden te fietsen. Vanuit Hoegaarden is nog ongeveer 27 km. terug naar Schoonderbuken.

Voila, de langste rit van het jaar is weer gereden.

Lengte: 204 km.
Hoogtemeters: 892 hm.
Gemiddelde snelheid: 26 km/u.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Paardrijden kan ook best zwaar zijn.

Lang leve de vakantie!