Langere ritten of kortere ritten met wat meer pit?

Wat is nu het beste? Waarschijnlijk afhankelijk van welke doelen je voor jezelf stelt.

Bij de club (DST) starten we bij aanvang van het seizoen met kortere ritten. Ritten tussen de 50 à 70 km. Nadien wordt er geleidelijk aan opgebouwd naar langere afstanden. Ritten tussen 80 à 120 km. Af en toe maar ook later in het seizoen staan er ritten op het programma van 130 km. en meer. Tussendoor staan er ook pittigere ritten op het programma. Ritten die niet zo lang zijn maar wel wat meer hoogtemeters bevatten.

Wat mezelf betreft, is het een afwisseling. Ik stel elk jaar opnieuw een aantal doelen.
  • Enkele cols beklimmen in het buitenland.
  • Een paar keer per jaar wat langere ritten rijden. (Ritten van meer dan 200 km.)
Hiervoor heb ik een aantal schema's opgesteld om dit te kunnen bereiken.
  1. Intervaltrainingen
  2. Meerzijdige trainingen
  3. Klimtrainingen
Eén keer per week las ik een intervaltraining in. Om de conditie aan te scherpen. 
Een intervaltraining duur ongeveer 2 uur waarvan er 20 min. opwarming en 20 min. coolingdown is. De andere 80 min. worden verdeeld in verschillende blokken. Blokken met een hogere hartslag en blokken met een lagere hartslag. Tegenwoordig worden die blokken ook verdeeld op basis van wattages. Hiervoor moet je dan ook wel beschikken over een wattage meter of power meter.

Momenteel zit ik in een landingsbaan. Dit betekent dat ik ook maar 4/5 werk en dat ik op vrijdag altijd een vrije dag heb. Ideaal om een meerzijdige training in te lassen. Afhankelijk van welke rit er zaterdag op het programma van de club staat, rijd ik meestal dan wat langere afstanden (meer dan 100 km.) maar aan een lagere snelheid. De nadruk ligt dan op duurtraining. Langer maar aan een lagere intensiteit.
De ritten kunnen dan ook wel gevarieerd zijn. De ritten kunnen weinig hoogtemeters bevatten maar af en toe kunnen er ritten tussenzitten met heel wat hoogtemeters. Afhankelijk van welk doel er aankomt.

Klimtrainingen las ik in wanneer ik naar het buitenland ga om enkele cols te gaan beklimmen. Ik zoek dan de langste beklimmingen (in de buurt) op en probeer die zo goed mogelijk te groeperen. Alleen al in het Hageland zijn er ongeveer 250 beklimmingen. Ik heb zo 4 zones in Hageland gemaakt waarin ik een aantal beklimmingen heb gecombineerd.
En dan heb je natuurlijk ook de (Vlaamse) Ardennen waar je kan gaan trainen. Hiervoor moet je dan wel eerst de auto nemen om naar ginder te rijden en daar enkele beklimmingen te gaan doen.
Kasteel van Leefdaal
Kasteel van Leefdaal
Belangrijk is tussendoor de nodige rust die je moet nemen en vooral luisteren naar je lichaam. Ben je ziek geweest of heb je een zware (werk)week gehad. Ga je lichaam dan niet extra belasten met een training (of fietsrit) die je hebt gepland. Sla die dan gerust over en laat je lichaam voldoende herstellen. Op mijn leeftijd valt er niks meer te bewijzen. Alles kan of mag en niks moet. Het belangrijkste is en blijft (voor mij althans) genieten van het fietsen. Liever een keer meer stoppen om te genieten van het uitzicht en daarvan een foto te nemen dan toch maar op die trappers te blijven duwen om het gemiddelde niet naar omlaag te halen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paardrijden kan ook best zwaar zijn.

Lang leve de vakantie!

De langste rit van 2023