Doe eens nog eens zot (Kanalenroute) Afstand: 269,2 km

Vandaag nog eens een rit uitgestippeld die langer is dan 200 km. 269,2 km. om precies te zijn. Deze keer zonder mijn beste fietsmakker. Hij revalideert momenteel nog van zijn fietsongeval van begin maart. Hopelijk kunnen we snel weer samen gaan fietsen en langere ritten uitstippelen.

Ik ga de kanalenroute rijden. En zoals de zin het zegt: fietsen langsheen de verschillende kanalen die we in Vlaanderen kennen. En tot mijn verbazing zijn het er toch een aantal.

Ik vertrek in Beverlo naast het Albertkanaal richting Briegden. 
Het Albertkanaal (FransCanal Albert) is een kanaal in België dat Luik verbindt met Antwerpen via steden zoals GenkHasseltGeel en Herentals, en de Maas met de Schelde. In Vlaanderen beheert De Vlaamse Waterweg nv het kanaal, in Wallonië de Autonome Haven van Luik. Het kanaal ontleent zijn naam aan koning Albert I en loopt door drie provincies, namelijk LuikLimburg en Antwerpen
Na ongeveer 70 km. rijd ik noordwaarts richting Bree en volg ik het kanaal Briegden - Neerharen.
Het kanaal werd gegraven van 1930 tot 1934. Het moest het nieuwe Albertkanaal, ter hoogte van Briegden, verbinden met de Zuid-Willemsvaart bij Neerharen.
Ik volg dit kanaal ongeveer 20 km. tot ter hoogte van Eisden. Daar start de Zuid-Willemsvaart.
De Zuid-Willemsvaart is een kanaal in de provincies Nederlands-LimburgBelgisch-Limburg en Noord-Brabant. Het dient als lateraalkanaal van de Maas.
Ik volg dit kanaal (of moet ik vaart zeggen) ongeveer 30 km. tot ter hoogte van Bocholt. Daar moet ik op de splitsing veranderen. Vanaf daar volg ik het kanaal Bocholt-Herentals.
Het Kanaal Bocholt-Herentals is een kanaal in België dat de Zuid-Willemsvaart (te Bocholt) met het Albertkanaal (te Herentals) verbindt, over een afstand van ruim 60 kilometer.
Ik volg dit kanaal zo 'n 32 km. tot aan de splitsing in Dessel met het kanaal Dessel - Schoten. Op die splitsing ligt ook de bekende pannenkoekenboot.
Het Kanaal Dessel-Turnhout-Schoten is een kanaal in de Belgische provincie Antwerpen. Het verbindt het Kanaal Bocholt-Herentals te Dessel met het Albertkanaal te Schoten.
Ik volg dit kanaal zo 'n 54 km. tot in Sint-Job-In't-Goor. Dit is een vrij lang stuk langs hetzelfde kanaal. In Sint-Job-In't-Goor verlaat ik het kanaal om vervolgens door te steken via Halle, Schilde om in Oelegem terug langs het Albertkanaal richting Herentals te fietsen.
Ik volg het Albertkanaal nog ongeveer 19 km. tot in Herentals. Daar eindigt mijn route langsheen de verschillende kanalen. 

Vanuit Herentals is het nog (bijna) één rechte lijn richting Aarschot. Ik volg een oud tramspoor dat me nog door een aantal dorpen loodst. Jammer genoeg begon het toen nog te regenen. Nog ongeveer 30 km. in de regen naar huis moeten rijden.

In Aarschot ben ik dan nog eventjes gestopt om nog wat suikers op te doen. Mijn batterijen waren bijna leeg. 2 frisse Cola's hebben me nog geholpen om verder naar huis te rijden.
Jammer van de laatste natte 30 km., want het was verder een ganse dag ideaal fietsweer. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paardrijden kan ook best zwaar zijn.

Lang leve de vakantie!

De langste rit van 2023