Fietsweekend in de Vogezen (3)

Vrijdag 27-05-2022

Eindelijk is het zover ...

Vrijdagmorgen om 6:30 vertrekken we naar Mulbach-sur-Munster.

8 DST'ers (Ilse, Cindy, Nicole, Stefan, Denis, Ronny, Eddy en ikzelf) gaan ons een beetje amuseren in de gebergte van de Vogezen.

Onderweg stoppen we nog even in Luxemburg om nog bij te tanken en nog een koffietje te drinken met een 🥐 erbij. Nadien rijden we verder naar Mulbach-sur-Munster. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een deelgemeente van Munster.

Rond 13:00 komen we toe aan het hotel. We hebben geluk en mogen al onmiddellijk op onze kamers. We waren al in onze DST uitrusting vertrokken zodat we nog een klein toerke konden doen.

Ik heb de rit uitgestippeld naar 'Le Petit Ballon'. Ze is ongeveer 40 km. lang. Het weer is er prachtig. De innerlijke mens is versterkt en we kunnen vertrekken.

De eerste 10 km. rijden we door het dal. Zelfs lichtjes in dalende lijn.

In Soultzbach-les-Bains beginnen we aan de beklimming richting 'Le Petit Ballon'. Het is ongeveer 14 km. en hier en daar komen er toch venijnige stukken in van boven de 10 %.

Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht. Maar goed. Eenmaal je aan 't klimmen bent en je hebt je ritme gevonden dan lukt het wel.

Onderweg komen we heel wat moto's tegen en een caravaan van oldtimers en cabrio's.

Boven is het minder warm en dan blijf je liever niet te lang staan. Snel enkele foto's nemen en dan terug afdalen naar Munster.

De afdaling naar Munster is dan genieten. Zeker nadat je een serieuze inspanning hebt geleverd om boven te geraken. Onderweg toch nog eventjes stoppen om nog wat panorama foto's te nemen.

Nadien hebben we in 't hotel nog wat nagepraat bij een goeie stevige (half liter) pint over de mooie maar toch redelijk zware beklimming.

Zaterdag 28-05-2022

Om 8:00 ontbijten we samen en maken we ons vervolgens klaar voor de rit naar 'Le Grand Ballon'. Vandaag rijden we ongeveer 100 km. en beklimmen we meer dan 2.000 hoogtemeters. De beklimmingen gaan iets minder stijl dan naar 'Le Petit Ballon' maar ze zijn wel iets langer.

Alvorens we aan 'Le Grand Ballon' zijn, hebben we al een aantal andere colletjes beklommen. We beginnen met 'Col de la Schlucht' een beklimming van ongeveer 21 km. Nadien rijden we richting Kruth. Maar eerst passeren we 'Le Hohneck'. De meeste DST'ers willen liever doorrijden naar Kruth. Maar Stefan, Nicole en ik rijden toch naar boven. Het is een korte (+/- 1,5 km.) maar stijle klim. Maar het is toch de moeite om naar boven te rijden. Het zicht dat je daar te zien krijgt mag je echt niet missen. Er zijn daar ook ook enkele plaatsen waar er 'eeuwige sneeuw' ligt. Kortom een prachtig zicht over de Vogezen.

Langs dezelfde weg rijden we terug naar beneden en zetten onze rit verder.

Aan het meer van Kruth houden we halt voor een kleine versnapering.
Een panorama beeld van het meer in Kruth.

Vanaf daar begint de beklimming naar 'Le Grand Ballon'. Een langere maar meer geleidelijkere klim. Na ongeveer 20 km. bereiken we 'Le Markstein'.
Vandaar is het nog ongeveer 7 km. vals plat klimmen naar 'Le Grand Ballon'. Alleen de laatste kilometer is nog vrij pittig en valt een beetje tegen, zeker als je geen 'cartouche' meer over hebt. Eenmaal boven is het genieten van het prachtige zicht over de vallei.

Je zou denken, eenmaal boven op 'Le Grand Ballon' gaat het vervolgens bergaf.
Maar dit is niet het geval. Het duurt toch nog zo 'n 12 km. alvorens de echte afdaling naar Munster wordt ingezet. Tijdens die 12 km. zijn er toch nog een aantal korte en pittige beklimmingen bij. Zo passeren we nog langs 'Le Breitfirst' en 'Col Du Platzerwazel'.

Nadien is het maar 'gewoon sturen' (naar beneden) zoals we vaak in onze club zeggen ...
Eenmaal beneden in Munster kunnen we met z'n allen genieten van een lekker pint bier of een cavaatje.

Zondag 29-05-2022

Iedereen is toch een beetje moe en nog een colletje beklimmen zit er echt nier meer in ...
Er wordt zelfs geopperd om met de auto een uitstap te doen. Alleen 'La Planche des Belles Filles' is wat ver af en maandag moet er opnieuw naar huis gereden worden.

Dan maar toch nog een ritje met de fiets doen ?
Gelukkig was ik zondag morgen vrij vroeg wakker en heb ik nog snel 2 ritjes uit mijn mouw geschud. Eentje van ongeveer 50 km. door de vallei naar Colmar en eentje met nog 2 (achteraf gebleken) pittige beklimmingen.

Ilse, Cindy, Eddy en Ronny rijden de rit naar Colmar.
Stefan, Nicole en ik rijden de 'Route des 5 chateaux'.

Zoals ik al zei: 'Route des 5 chateaux' bevat nog 2 (pittige) beklimmingen.
De rit is ongeveer 70 km. lang en bevat toch nog ongeveer 1.300 hoogtemeters.
Na 11 km. beginnen we aan de beklimming van 'Col du Firstplan'. Een beklimming van ongeveer 7 km. met een gemiddeld stijgingspercentage van 5.8%.

Nadien slingeren we nog wat op en neer doorheen de Vogezen en dalen we af langs de zuidelijke kant, richting Colmar. Daar zie je duidelijk de wijngaarden langs de zuidelijke flanken van het gebergte.
Alleen moeten we nu ook terug vanuit de vallei doorheen het gebergte van de Vogezen. En dan moet je ongetwijfeld weer bergop. We volgen 'Route des cinq Chateaux' vanuit Husseren-les-Chateaux. Daar beginnen we aan de achterkant van 'Cote des 5 chateaux. Normaal rijd je die klim langs de andere kant. Vanuit Wintzenheim is die klim geleidelijker maar ook iets langer. Nu nemen we de kortere maar veel steilere kant. We rijden meer dan een kilometer aan meer dan 13% en zelfs stukken van 15%. Ik was echt blij wanneer we daar boven zijn gekomen. Nadien is het natuurlijk genieten van de lange afdaling.

Vanuit Turckheim rijden we dan vals plat richting Munster. Daar wachten de andere DST'ers ons op. Op hetzelfde terras van zaterdag, klinken we op de goede afloop, de goede sfeer, de mooie beklimmingen en herinneringen en sluiten we een mooie weekend in de Vogezen af.

In Munster op een zonnig terras genieten we nog van een lekkere pint bier en ... van de ooievaars die her en der op de verschillende gebouwen hun jongen voederen in hun nest.

Maandag 30-05-2022

We ontbijten rond 7:30, pakken in en checken vervolgens uit. Nadien rijden we terug richting Schunnebroeck.

Van dit prachtig weekend heb ik ook een korte film gemaakt. Die kan je bekijken via deze link.