Wanneer er weinig of niks interessants op TV is ... een beetje schilderen, tekenen dan maar ...

In de wintermaanden worden er vaak veel herhalingen van programma's uitgezonden en is er vervolgens weinig of niks interessants op TV. Wat voor mij betreft alleszins. 

Dan kan je wel een beetje Netflixen. En dat doe ik dan soms ook. Maar ik kan dan ook mijn  verfpenseel vastpakken en iets op papier schilderen. Een beetje muziek in mijn oren en creatief bezig zijn. Ik vind dat zeker zo ontspannend dan naar een serie op Netflix of naar een programma op TV kijken.

Momenteel kan ik me weer vinden in het aquarellen. Verven met waterverf op katoenpapier. Meestal gebruik ik een A4-formaat van 300 gr. met 25% katoen. Dit formaat is niet te groot en het papier (van 300 gr.) neemt goed de waterverf of zodat je al eens een foutje kan permitteren. 😊😊 En dat je het vervolgens nog een beetje kan corrigeren.

Werken met waterverf is uiteraard iets delicater. Een foutje is snel gemaakt en dan is niet zo evident om het te corrigeren. Naarmate je meer schildert en je ook fouten maakt, leer je de verschillende stappen beter en beter uit te voeren. 

Eerst beginnen met de lichtere (grote) vlakken en vervolgens naar donker overschakelen. Ook niet te snel felle donkere kleuren gebruiken want dan is het corrigeren bijna niet meer mogelijk en kan je opnieuw beginnen. 😏 Het gebruik van (puur) zwart of donker bruin of donker blauw is dan te vermijden.

Het gebruik van een (licht grijs) aquarelpotlood is aan te raden bij het maken van je tekening. De lijnen verdwijnen wanneer je er met waterverf over gaat. Dat is niet het geval wanneer een tekening maakt met een gewoon tekenpotlood.

Wat ik ook altijd doe, is het aquarelpapier op een kleine houten plank vastkleven met een papieren tape. Zo houd je het papier altijd strak. Wanneer je met waterverf schildert, dan kan het papier al eens bol komen te staan van het water en dat is dan wel een beetje vervelend.

Bij het maken van een schilderij(tje) met waterverf moet je ook veel geduld hebben en niet al te vlug je werk willen afmaken. Zoals ik al zei, werk in verschillende lagen en ga niet te snel naar donkere kleuren. Geef je werk de tijd om rustig te drogen.

Maak ook gebruik van verschillende penseeldiktes. Ik werk vaak met diktes van 0, 2, 4 en 8. Daar kan je al een eind mee weg.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Paardrijden kan ook best zwaar zijn.

Lang leve de vakantie!

De langste rit van 2023